RaedCartoon

رائد خليل

                                                                            
the 3rd FARTOON – Faro's Cartoons Exhibition 2019, Portugal معرض فارو الدولي الثالث في البرتغال ::Syria Cartoon:: SELECTED CARTOONISTS of the 51st WORLD GALLERY of CARTOONS Skopje 2019 الفنانون المختارون في مسابقة سكوبي مقدونيا ::Syria Cartoon:: International cartoon Exhibition on road safety- India 2019 ::Syria Cartoon:: WINNERS of International Festival of Cartoons Tapir Czech Republic2019 الفائزون في مهرجان تابير الدولي في التشيك ::Syria Cartoon:: 39th International Nasreddin Hodja Cartoon Contest 2019 ::Syria Cartoon:: GALLERY OF GURA HUMORLUI 2019 غالير ي غورا هومورليو- رومانيا ::Syria Cartoon:: Tokyo-2020 Second International Caricature Contest, Hangzhou, Zhejiang, China.. مسابقة طوكيو -2020 الدولية للكاريكاتير ، هانغتشو ، تشجيانغ ، الصين- المشتركة ::Syria Cartoon:: Members of Jury 7th INTERNATIONAL CARTOON EXHIBITION YMITTOS لجنة مسابقة يوميتوس الدولية السابعة في اليونان ::Syria Cartoon:: INVITATION TO PARTICIPATE IN THE EXHIBITION "A Tango for Tintin" ::Syria Cartoon:: selected cartoonists in Piracicaba Hall of the 46th Humor/Brasil أسماء المشاركين والمختارين في قاعة بيراسيكابا الفكاهة ال46 ::Syria Cartoon:: CALL 5 International Competition cartoon and humor - NOTICARTUN COLOMBIA - 2019 "Tribute to Ismael Roldan ::Syria Cartoon:: voting in the 11th Medplan Humor Lounge/Brasil ::Syria Cartoon:: 11th International Tourism Cartoons Competition /Turkey 2019 ::Syria Cartoon:: WINNERS OF The Fourth International Cartoon Contest "Kolašin 2019 ::Syria Cartoon:: 1st international cartoon contest on liver health awareness/INDIA ::Syria Cartoon:: The Jury of The 20th Int. Salon of Antiwar Cartoon Contest, Kragujevac 2019 ::Syria Cartoon:: 24TH TRADITIONAL PRIZE CONTEST “INDIVIDUAL DISARMAMENT: GIVE LIFE A CHANCE ::Syria Cartoon:: WINNERS OFINTERNATIONAL BEST HUMOR ARTIST AWARD /CHINA2018 ::Syria Cartoon:: the 4th International Cartoon Exhibition ČAKOVEC /CROATIA2019 ::Syria Cartoon:: jury of The 7th “RED MAN” INTERNATIONAL HUMOUR ART BIENNIAL/CHINA ::Syria Cartoon::
رسالتي في الكاريكاتير.... حوار بيني وبين (أقلامي و أوراقي وكتبي) PDF Print E-mail
Written by ماجد بدرة   
Tuesday, 18 May 2010 18:30
  حوار بيني وبين "أقلامي و أوراقي وكتبي " بقلم ماجد بدرة/فلسطين

 كنت في تفكير عميق حول فكرة كاريكاتير ناقدة لاذعة , وقد ترددت في رسمها ولكني أخيرا قررت أن ارسمها.
فهممت بالرسم فجهزت الأوراق والأقلام على المكتب , وكان من حولي على الجدران معلق بعض الرسومات , وبجانبي بعض الكتب ودواوين شعر.
بدأت بالرسم, وكان يراودني الخوف بين الحين والآخر , وقد دار حوار داخلي بيني وبين نفسي .

  وفي أثناء حواري الداخلي .
قاطعني القلم قائلا : أنت لا تستحق أن تكون رسام كاريكاتير ,في الوقت الذي تقول فيه عن نفسك "أنا انتقد بكل ما أوتيت من قوة" كما أن شعارك "قلم بقبضة سيف" أي سلاحك قلمك ,
كيف تقول ذلك و أنت لا تستخدم سلاحك في وجه الظلم والظالمين وهذه مهمتك كرسام كاريكاتير ؟؟؟ !!!
فتدخلت الورقة قائلة للقلم : لا تثقل عليه أيها القلم فهو بحاجة إلى التفكير والتأني ويجب ان يحسب العواقب قبل البدء بالعمل.
فأطل حنظلة برأسه من أحد الرسومات المعلقة غاضبا والعرق يتصبب من جبينه .
وقال : إذا أردت أن تكون رسام كاريكاتير حقيقي فيجب أن تسلك المسار الذي سلكه ناجي العلي , فهو المسار الصحيح والمسار الحق, مسار عرض الحقيقة و مسار فضح الفساد والباطل ,
فكل رسام كاريكاتير حقيقي يجب أن يسلك مسلك ناجي العلي في إظهار الحقيقة ونبذ الجبن والتخاذل , مادمت رسام كاريكاتير فلا مجال للخوف والجبن , انتقد دون
مبالاة للعواقب ومهما كان الثمن , فان فكرت بغير ذلك وسلكت غير ذلك المسلك فأنت لست رسام كاريكاتير , كما أنصح رسامي الكاريكاتير أن تكون لديهم معرفة جيدة حول التاريخ ويتعلموا منه.

فاستكمل الحديث أحد كتب التاريخ قائلا:- معك حق يا حنظلة يجب على رسامي الكاريكاتير وغيرهم أن يتعلموا ويستفيدوا من التاريخ ويعرفوا الخطأ ويعتبروا منه , ويعرفوا الصواب ويعززوه.
ولكن للأسف أنا لا يقرأني أحد وإذا قرؤوني لا يستفيدوا من العبر التي أعطيها إليهم , كما أنهم لا يحللوا المواقف التي حدثت ,ويأخذونها كأنها قصة للتسلية كما أنهم لا يعلموا أن المنتصر هو
من يكتب التاريخ فيخفوا الأخطاء ويظهروا الجوانب المضيئة , فلماذا لا يعيدوا النظر في التاريخ فيكشفوا التحريف والتزوير في التاريخ .
كل ما أريده هو أن يعرضوا الحقيقة كما هي !!!!! أنا حزين جدا!!!
فبدأ الكلام أحد دواوين الشاعر الكبير محمود درويش حديثه محورا بعض كلمات الشعر ليتلاءم مع الحديث قائلاً: :-
الكتب تبكي على تاريخ ضائع قد يزيف
الكتب تبكي على تاريخ مزيف لن يصحح
الأقلام تبكي على الكتب الذاهبة إلى التزييف
الأقلام تبكي على الكاريكاتير الذي يقترب إلى التزييف
فأنتم لم تتركوا التاريخ وحيدا بحقيقته
فهزمتم التاريخ
ولكن .............
سيهزمك يا تزييف الفنون جميعها
والكاريكاتير لن يقبل التزييف والتحريف
فان لم تفعل ذلك
فأنت على هذه الأرض لا تستحق الحياة

بعد هذا الحوار امتلأ عقلي بالأفكار الايجابية والأفكار السلبية , ويعد تفكير ,ما كان لي إلا أن اطرد الأفكار السلبية والجبانة , وان أتشبث وأتمسك بالأفكار الايجابية الشجاعة , والتي يجب على كل فنان كاريكاتير أن يتحلى بها .
فقلت للمتحاورين : أنتم على حق في كل ما قلتموه , فسوف اسلك طريق ناجي العلي ,حتى ولو كان طريق شوك وآلام لان الكاريكاتير رسالة صادقة , ويجب أن يكون حاملها أمين في إيصالها للناس .
فستكون أيها القلم, السيف الحاد على عنق الفساد والباطل والخطأ , كما ستكون الضمير الذي يؤلمني ويجرحني بحده الحاد إذا تخاذلت أو حدت عن الطريق الصواب .

أما أنت أيتها الورقة ,فأحترم وجهة نظرك , ولكن ما تقولينه لا ينطبق على رسامي الكاريكاتير , فالأمانة لا تحتمل الانتظار والتفكير , فالرسالة ستصل إلى الناس بحلوها ومرها.

واعلم يا كتاب التاريخ العريق بأنك مظلوم وأنك تعاني كثيرا بسبب تحريف وتزوير حقائقك من قبل ناس خانوا الأمانة وأظهروا الصواب وحرفوا الأخطاء .
فأنا أعدك بأن أساعدك قدر ما أستطيع في كشف المستور , وإخراج الحقيقة من الجحور.
أما أنت يا حنظله , فابلغ سلامي الحار إلى شهيدنا وفناننا ناجي العلي الذي أبى إلا أن يقول "لا لكاتم الصوت" إلا أن يظهر الحقيقة كاملة بالوجوه القبيحة والبطون المتكرشة وفي وجه الرجعية والصهيونية والإمبريالية .
وطمئنه باني ماض في طريقه , وان ينام قرير العين .
واشكره كثيرا على رسوماته التي تلهمنا الأفكار وتزرع فينا حب الوطن وتحثنا على قول الحق , وتبث فينا روح الأمل في العودة إلى فلسطين , وتستفزنا للوقوف في وجه المحتل بكل بسالة.
وستكون يا حنظلة كما قال عنك "أبو خالد" قطرة عرق تلسع جبيني إذا راودني الجبن والتخاذل.
لقد أتحفتنا يا ديواننا العزيز بكلماتك الرائعة والتي هزت مشاعري, وسلام على الشاعر محمود درويش وهو يعد فينا نار الحقيقة , فقد آن لي أن أقدم بعض الهدايا إليه , وهي أن لا أضع ريشتي على حقيقة من سراب ,فأبكي كثيرا ,بل سأضع ريشتي على الحقيقة الحقيقية , فلن تبكي الأقلام دموعا على الأوراق بل ستبكي حبرا لتخط به الحقيقة المؤلمة , وبكل تأكيد في يوم سينهمر الحبر على الأوراق فرحا بالعودة والاستقلال ولن اترك الحصان وحيدا ,حتى استحق الحياة على هذه الأرض.

مع الاعتذار إلى: الفنان الكبير ناجي العلي والشاعر الكبير محمود درويش

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it

www.majedbadra.net
 
 
 


---
Cartoonist / Majed Badra
My message in caricature

Dialogue between me and :my pens,my papers and my books


I was in deep thought about critic caricature idea, and I hesitated to draw it, but finally I decided to draw it .
I brought papers and pens, then I put them on the desk, and around me on the wall some hanged cartoons, and beside of me some of books and poetry books (divans books).
I started drawing, and I had a fear from time to time and then, I had an internal dialogue between me and myself.
During this dialogue.
The pen Intercept me , saying :- You do not deserve to be a cartoonist, in a time you say, "I criticize the wrong with all of my power," and your logo "Pen with grip of sword" ,this means that your weapon is your pen, how you say that and you do not use your weapon against the oppression and the oppressors, and this your mission in caricature??? !!!

The paper Interfere and said :- Pen ,don’t make him carry all this responsibilities , He need to think before starting his work ,to know the Consequences
Then Handalah (Colocynth , The logo of Naji Al-Ali), looked at us with anger and said :-.
If you want to be a real cartoonist , you must follow the path of Naji Al-Ali, This path is the right path, and the path of truth and the path that show up the venality and the wrong. So , every cartoonist should follow the path of Naji Al-Ali , to show up the truth and rule out the cowardice and the weakness, as long as you are a cartoonist ,there is no way for fear and cowardice, you have to criticize without considering the consequences, whatever the price… , if you think with another way ,so you are not a cartoonist, and I would advise cartoonists to have a good knowledge about the history and learn from it.

One of the history books completed the dialogue saying:- You are right “Handalah”, the cartoonists and others must learn from the history and know the mistakes and try to avoid it in the future.
But unfortunately nobody read me ,and if they read me they don’t learn from the lessons that I give them, also they do not analyze the attitudes that had taken place, and they use the history as a story to have fun and they do not know that the victors write the history , and they disappear the mistakes and wrongs and they just show a positive sides, why not they don’t review the history ??? and exposes the Corruption and fraud .
All what I want is to offer the truth!!!!! I am very sad!!!

One of Mahmmoud Darweesh’s divan books, began to speak, changing some words of his poetry to suit the dialogue, saying: --

The books weep for lost history that might falsified
The books weep for false history that does not correct
The pens weep for the books that going to the falsification
The pens weep for the caricature that close to the falsification
You did not let the real history alone
You beat the history
But .............
All arts will beat the falsification
caricature would not accept the falsification and distortion
If you don’t do that
On this earth what makes life not worth living

After this dialogue, my mind filled with positive thoughts and negative thoughts ,after thinking, I have to leave the negative thinking and hold the positive thinking.
I told the interlocutors: You are right in all what you said, it will follow the path of Naji Al-Ali, even, there is pain in this path, because caricature is a faithful message, and the messenger who carry this message must be honest.
Pen, You will be a sharp sword on the neck of corruption , falsehood and wrong, you will also be a clear conscience that hurts me by its sharp edge if I go on wrong path.
paper, I respect your opinion , but the caricature is loyalty, and the message will reach to the people , if it is good or bad.
I know my great history book , that you are aggrieved and you suffer so much due to distortion and falsification from people that they betray the loyalty and showed the right and disappear the wrong.
I promise that ,I will help you as much as I can to detect the hidden fact,.
Please Handalah , Give Naji Al-Ali, my best regards who, said "no muffler" and show the truth facing the ugly faces , reactionary , Zionism and imperialism.

I thank him very much about his great cartoons that give us ideas that inspire inside of us how to love our country and give us the hope to return to Palestine, and make us stand against the occupation.
dear divan book , Many thanks for your wonderful words that shook my feelings, give regards and peace for Mahmmoud Darweesh, I would give him gifts, that I will not put my pen the reality of the mirage, and cry a lot, but I will put the pen on the real truth .
The pen will not cry tear on the paper, but it will cry ink on the paper , and for sure the pen will pour ink feeling glad for independence and return to Palestine and I will not leave the horse alone, to makes life worth living , on this earth.

With apologies to
The Cartoonist ((Naji Al-Ali)) and the Poet ((Mahmmoud Darweesh))

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it

www.majedbadra.net

 

 

Comments (0)

Subscribe to this comment's feed

Show/Hide comments

Write comment

smaller | bigger

busy
Last Updated on Monday, 07 June 2010 21:04
 
Copyrights © Raed Cartoon Society 2005 - 2017
| www.raedcartoon.com

Director| Raed Khalil
موقع الكاريكاتور السوري|| رائد خليل | جميع الحقوق محفوظة ©
 
...................................
 

 



News image
The 15th International Cartoon Contest SYRIA 2019
مسابقة سورية الدولية الخامسة عشرة للكاريكاتور

The first International Caricature Competition 2019/ syria
مسابقة البورتريه الدولية الأولى –سورية

S Y R I A
2018

   CLICK HERE
.............................
Similarities
E-Magazine
مجلة تشابهات الالكترونية
click here
.............................


Similarities
E-Magazine
مجلة تشابهات الالكترونية
في موقع روماني

Similarity

   

S i m i l a r i t y
click here






 

 



Links & various








 


Newsletter

 :